Julkaisut
Kaupunginhallituksen kokoukseen valmistautuminen on päätöksenteon vaikutusten arviointia. Siihen on hyvä opetella pysähtymään. Arvioinnin tekemisessä auttaa tutkittu, asiallinen tieto.

Ylöjärven Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkkoselvitys on hyvä esimerkki: ’Yritysvaikutusten arvioinnissa todettiin, että selvityksellä on sekä suoria että epäsuoria vaikutuksia yrityksiin ja yrittämiseen. Vaikutukset ovat pääosin positiivisia. Selvityksen nähdään vaikuttavan positiivisesti työvoiman saatavuuteen ja yritysten sijoittumiseen Ylöjärvelle, lisäävän kaupungin vetovoimaa ja edistävän yrittämisen ennakoitavuutta.’ Mitä saavutettavammat lähipalvelut järjestetään, sitä paremmin ne palvelevat myös yrittäjiä.

Selvityksestä ei käynyt ilmi lapsivaikutusten arviointia tai sosiaalisten vaikutusten arviointia, vaikka niitäkin tarvittaisiin kaavoituksessa, rakentamisessa, liikuntapaikoissa, harrastustiloissa, palveluverkon ja joukkoliikenteen suunnittelussa, ihan joka paikassa.

Maaseutuvaikutusten arviointi ja ympäristövaikutusten arviointi linkittyvät niin ikään kaikille elämänalueille, mm. asumiseen, asuttamiseen, rakentamiseen, tie- ja tietoliikenneyhteyksiin sekä palveluiden ja elinkeinojen kehittämiseen.

Kaupunginhallituksen listalla oli myös viime vuoden tilinpäätös. Siinä sitä on vaikutuksia arvioitaviksi. Talousjohtaja kuvaa kuluvaa ja tulevia vuosia osuvasti, että mahdollinen ratikan rakentaminen tulee kuormittamaan Ylöjärven kaupungin taloutta tulevina vuosina huomattavasti. ’Vuosittaista menokasvua on pyrittävä hillitsemään. Kaupungin tulorahoitukseen nähden liian voimakas investointien määrä on merkittävä riski kaupungin velkaantumiselle.’

Kuntaliitto ohjeistaa, että vaikutusten ennakkoarviointi tulee kytkeä osaksi kunnan talouden ja toiminnan suunnittelun ja toteutuksen arviointia. Olisi hyvä, jos päätöksenteon valmistelussa olisi vaihtoehtoisia malleja, jolloin päästäisiin puntaroimaan asioita useista eri näkökulmista.

Lumenauraus on ajankohtainen esimerkki vaihtoehtoisten mallien vertailutarpeista: mihin senttimäärään asetetaan auraajan lähtökynnys ja voidaanko samaa sadetta tai saman vuorokauden aikana aurata kahteen kertaan? Vai jäädäänkö odottamaan juhannusta?

Toinen yhtä ajankohtainen esimerkki on digipalveluiden saavutettavuus. Palveluntuottajilla tulee sähköisten palveluiden rinnalla olla asiointipuhelinnumero digitaidottomille. Tarvitsemme myös pelisäännöt toisen puolesta asiointiin.

Henkilökohtaisessa elämisessä päätösten tekemiseen voi kysyä mielipidettä ja vaikutusten arviota kavereiltakin. Joku rohkaisee päätöksentekoa niin, että kun yksi ovi sulkeutuu, kaksi avautuu. Toinen epäilee polttaneensa siltoja kulkiessaan. Joku etenee kaidalla polulla, joku oikealla tolalla. Joka tapauksessa hyväksi todettu reitti kannattaa pitää kulkukelpoisena itselle ja toisille.

Helppoa vaihtoehtoisten mallien vertailu ei aina ole, niin kuin on viime vuosina nähty. Eikä mikään ole niin vaikeaa, kuin tulevaisuuden ennustaminen.

Kiinnostuksesta kotiseutuun

Yle uutisoi (7.3.23), että ’Kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia nuorista aikoo äänestää eduskuntavaaleissa. Kaikkien aikeet tuskin realisoituvat. Äänestysaikeet voivat kuitenkin kertoa siitä, että nuorten äänestysaktiivisuuden pitkään jatkunut lasku on ohi.'

Lähdin naistenpäivälle osuneeseen Nuorisovaltuuston koolle kutsumaan paneeliin tämän tiedon varassa. Ja ennakko-odotukset vahvistuivat. Nuoret kyselivät jo aulassa ehdokkaan näkemyksiä päivänpolttaviin asioihin. Kotiseudun asiat kiinnostivat, samaan hengenvetoon valtakunnalliset ja laajemmat teemat.

Viime eduskuntavaaleissa ennakkoäänestys kasvatti suosiotaan nuorten keskuudessa, vaikka valtaosa äänesti vasta vaalipäivänä.

Yritin selvittää, mistä matala kiinnostus politiikkaa ja äänestämistä kohtaan juontaa. Onko niin, ettei yhteisten asioiden hoitaminen kiinnosta? Tuntuuko päätöksenteko etääntyvän? Vai eikö edustuksellisesta demokratiasta ole saatu perehdytystä koulupolun aikana?

Useampi nuori kertoi äänestämisen mallin tulleen kotoa. Mallioppimisen ja kodin vaikutus on merkittävä. Jos nuorille saadaan kosketuspintaa yhteiseen päätöksentekoon vaikkapa juuri nuorisovaltuuston tai opiskelijakuntien kautta, saadaan kynnystä madallettua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Opettajilla on keskeinen asema kiinnostuksen herättelijöinä.

Meillä kokeneimmilla luottamushenkilöillä on myös keskeinen tehtävä osallistaa nuoria päätöksentekoon. Pirkanmaan hyvinvointialueellakin tulee ottaa nuorten edustajat mukaan toimielimiin, iltakouluihin ja seminaareihin. Nuorisovaltuuston yhteystiedot on oltava helposti löydettävissä ja verkostoitumiselle on tarjottava kaikki olemassa olevat työkalut.

Lähdetään liikkeelle kiinnostuksesta kotiseutuun, otetaan asioista selvää ja käytetään yleistä ja yhtäläistä äänioikeutta!

Julkaisut

Ota yhteyttä

-- -->