Alueuudistuksen onnistumista ennakoidaan monelta kantilta. Mitä tarkemmin pohtii onnistumisen mahdollistavia asioita, sitä selkeämmin huomio kiintyy lasten ja nuorten perusopetukseen.
Sivistystyönantajien johtaja Laura Rissanen (AL19.12.21) toi hyvin esille perustaitojen opettamisen tarpeen: Perusopetuksessa tarvitaan panostuksia perustaitojen vahvistamiseen yksilöllisen tuen avulla. Rissanen tiivisti, ettäKansallisen koulutuksen arviointikeskuksen, Karvin, mukaan erilaisia tukitoimia tarvitsevien oppilaiden määrä kasvaa kaikilla koulutusasteilla. Oppilaitosten välinen yhteistyö nähtiin tärkeäksi koulusta tai koulutusasteelta toiselle siirryttäessä.
Moni oppiaine on spiraali, jolloin uusi opetettava aines laajentaa aikaisemmin opittua. Jos aivan ensimmäiset perusasiat ovat jääneet oppimatta tai unohtuneet, uuden opetteleminen on työlästä. Ja jos kotiväkikään ei läksyjä tehdessä ole neuvomassa, saattaa oppilas tipahtaa kelkasta.
Ensimmäisellä luokalla tavoitteena on lukemaan oppiminen ja toisella lukutaidon soveltaminen. Kolmannella luokalla lukutaidosta tuleekin jo väline. Jos niinkin yksinkertainen asia, kuin suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito jää hataralle pohjalle, moni asia tulee vastaan kuiluna. Jotkut puhuvat seinästä. Likimain sama asia, mutta yksilön kannalta todella kohtalokas. Heikot taidot ja jatkuva epäonnistuminen madaltavat itsetuntoa ja kouluviihtyvyyttä.
Luku- ja kirjoitustaidon oppimista auttaa sanavarasto. Sen kartuttamiseksi tulee lasten vanhempien ja isovanhempien olla valppaana. Jos sanavarasto jää kapeaksi, moni luettu tai kuultu asia saattaa jäädä arvoitukseksi ja sen sisältö ymmärtämättä. Jos toisella asteella todennäköisyyslaskennassa haetaan vastausta sille, kuinka suurella todennäköisyydellä korttipakasta nouseva kortti on ässä, opiskelijan oletetaan tietävän ennestään miten monta korttia koko pakassa on ja montako niistä on ässiä. -Voiko sitä pitää yleistietona vai pitääkö se ensin opettaa?
Hyvä lukutaito auttaa myös oman hyvinvoinnin ja terveyden tukemista. Mitä helpompi on ymmärtää lukemaansa ja kuulemaansa, mitä nopeammin saa selvää ohjeista, sitä todennäköisemmin toimii oman hyvinvointinsa ylläpitämiseksi.
Peruskoulun oppi ihmisen biologiasta ja terveystiedosta on nostettava yhdeksi tärkeimmistä opeista. Liikunnassa tulee huolehtia, että tunnit sisältävät liikunnan riemua, jotta jokainen löytäisi oman tapansa huolehtia kunnostaan.
Omasta hyvinvoinnista huolehtimista on myös kädentaitojen,kotitaloustaitojen ja ylipäätään arjen taitojenharjaannuttaminen. Kotona ja koulussa.Peruskoulu on alueuudistuksen onnistumisen tae